FitnessTehnike relaksacije

Tehnike relaksacije

Neke relaksacione tehnike potiču od kulture i tradicije istoka, a druge su nastale u okviru zapadne civilizacije.

meditacija Tehnike relaksacije

Vreme nastanka istočnih tehnika relaksacije teško je precizno odrediti, ali je izvesno da postoje hiljadama godina. Relaksacione tehnike, koje su nastale na zapadu, novijeg su datuma i razvijale su se radi postizanja emocionalnih rasterećenja.

Vrste i način izvođenja relaksacionih tehinka

Tehnike relaksacije su: autogeni trening i progresivna mišićna relaksacija (zapadne zemlje), thi chi, yoga, meditacija (istočne zemlje), reiki (Japan). Ovo su samo neke koje su najčešće korišćene, tehnika relaksacije ima mnogo više i veoma često se kombinuju različiti pravci za postizanje prihofizičke relaksacije.

Kod svih relaksacionih tehnika je osnovno načelo da se zauzme udoban položaj. Preporučuje se izdvojeno mesto u sobi ili prirodi, do koga će dopirati što manje uznemiravajućih zvukova. Povlačenje u svet tišine osnovni je uslov vežbanja. Uglavnom se vežba zatvorenih očiju, jer to smanjuje broj uznemirujućih draži.

Cilj relaksacionih tehnika

Relaksacione tehnike se koriste u prevenciji, ali i tretmanima stresa. Sprovode se za otklanjanje poremećaja u funkcionisanju organa, smirivanju nervnog sistema i generalno doprinose psihofizičkoj relaksaciji, normalizaciji somatskih reakcija u organizmu koje su indukovane stresom. One takođe deluju u redukciji anksioznosti, ljutnje, depresivnosti i osećanja umora, kao i subjektivnog doživljaja osobe pod stresom. Efikasnost se primećuje kod osoba sa paničnim poremećajima, fobičnim poremećajima, poremećajima sna i dr.

Istraživanja su pokazala da je relaksacioni trening veoma koristan kod somatskih oboljenja, poput pacijenata sa glavoboljom, kod obolelih od HIV a, pojedinih vrsta kancera, srčanih oboljenja, kod astme i sl. Potrebno je napomenuti da relaksacione tehnike imaju različite efekte kod različitih ljudi.

Autor: personalni trener Branislava Jevtović