ZdravljeJak imunitet kod starijih

Jak imunitet kod starijih

Kako starimo, naš imunološki sistem više ne funkcioniše kao ranije. Sa godinama gubi se otpornost na napade patogena i raste rizik od komplikovanijih formi infektivnih bolesti i otežanog tretiranja infekcija.

Međutim, uz unos potrebnih nutrijenata i druge jednostavne metode i u starosti moguće je održati otpornost tela na aktivnost štetnih mikroorganizama i toksične materije. Sve što treba jeste da brinete o sebi i rezultati će se brzo pokazati.

KAKO IMUNITET OPADA SA GODINAMA?

U normalnom procesu starenja telo sve sporije reaguje na napade uzročnika infekcija. Treba mu dosta vremena da se oporavi i regeneriše. Raste rizik od rekurentnih infekcija. U starosti Vam zato više nego ikada treba dodatna podrška imunitetu da bi se održala njegova stabilnost i funkcionalnost.

ISHRANA ZA POBOLJŠANJE IMUNITETA STARIJIH OSOBA

Poznato je da sa godinama gubimo interesovanje za hranu. U starosti mnogi ljudi ne jedu redovno i ne vode računa o balansiranoj ishrani. Činjenica je da namirnice koje unosimo u telo treba pažljivo birati tokom celog života i da naš jelovnik ima značajan uticaj na održavanje stabilnosti odbrambenog organizma našeg tela.

Preporuka je da se okrenete mediteranskoj ishrani koja je zasnovana na redovnom unosu ribe, niskomasnih mlečnih proizvoda i orašastih plodova. Obezbedite svom organizmu dovoljno omega-3 masnih kiselina koje su sjajna potpora imunitetu.

Masnoće iz omega-3 grupe mnogu se pronaći u ribljem mesu, a i u orašastim plodovima – jedna šaka lešnika ili badema je odličan izbor za užinu. Pijte dovoljno probiotskog jogurta za dobro zdravlje sistema organa za varenje čija je uloga u radu imuniteta itekako bitna.

Ne zaboravite na širok spektar svežeg voća i povrća.

SUPLEMENTI ZA IMUNITET KOJI SE PREPORUČUJU STARIJIM OSOBAMA

Dodaci ishrani bazirani na prirodnim sastojcima će Vam pomoći da unesete dodatne doze vitamina i minerala bez kojih nema funkcionalnog i snažnog imuniteta. Vitamin D se preporučuje tokom zimskih dana, kada se naše telo ne izlaže suncu kao tokom ostalih godišnjih doba. Cink je važan za pravovremenu reakciju ćelija u sklopu imunološkog sistema na upalne procese u telu.

  Nakon dijete jedemo još više?

Vitamin C je moćan antioksidans koji stimuliše reparaciju tkiva, smanjuje uticaj oksidativnog stresa na organizam i umanjuje učestalost i trajanje respiratornih infekcija. Pre uzimanja bilo kakvih suplemenata potrebna je konsultacija sa lekarom.

PRIRODNI RECEPTI ZA IMUNITET

  • Izblendati 4 limuna sa korom, očišćenih od semenki. Dodati 100g mlevenih badema i 50g semenki koprive. Sipati sve u teglu meda zapremine 1l i dobro promešati drvenom kašikom. Uzimati po tri kafene kašičice dnevno.
  • Izblendati sledeće sastojke: 4 čena belog luka, kašiku seckanih oraha, 2 kašike rendanog đumbira, kafenu kašičicu kurkume u prahu i kašičicu origana. Dobijenoj smeši dodajte ¼ šolje hladno ceđenog maslinovog ulja i 3 kašike kvalitetnog meda. Uzeti svaki dan po kašičicu, a ostatak čuvati u frižideru dok se ne potroši.
  • Zagrejte vodu, ali pazite da ne proključa. U čaši tople vode iscediti pola limuna i popiti. Piti svako jutro na prazan želudac.

DODATNI SAVETI

  • Potrebno je da se redovno vakcinišete. Preporučuje se da osobe starije od 65 godina periodično primaju vakcinu protiv gripa i pneumokoknu vakcinu.
  • Budite pokretni i aktivni koliko god je to moguće. Pola sata lagane šetnje dnevno je korisno za čitavo zdravlje, a naročito za rad imuniteta.
  • Svako veče lezite u krevet u isto vreme i neka Vaš noćni san traje 6-8 sati. Da bi lakše zaspali istuširajte se i popijte topao čaj.
  • Prestanite da pušite i izbegavajte izlaganje duvanskom dimu. Duvanski proizvodi imaju negativan uticaj na funkcionisanje imuniteta i telo čine osetljivijim na infekcije. Isti efekat ima i konzumiranje alkohola.
  • Brojne studije potvrdile su da hroničan stres razara odbrambeni sistem tela. Pronađite aktivnosti koje Vas smiruju i opuštaju. Provodite vreme na svežem vazduhu i u razgovoru sa dragim ljudima.

(Foto:Pexels.com)